23948sdkhjf

Anders Hagh: Vi vil ikke være aggressive på opkøb indenfor online-dagligvarer

Salling Group har fundet den rette forretningsmodel på onlinemarkedet med Bilka ToGo og Bilka Hjemmelevering, siger topchef Anders Hagh.

Nemlig.com sidder solidt på tronen som markedsleder for onlinehandel med dagligvarer i Danmark, men det er ikke en virksomhed, Salling Group går efter i jagten på opkøbsvirksomheder. 

Det står helt fast, efter Dagligvarehandlen.dk har spurgt Salling Groups topchef Anders Hagh om netop opkøb på onlinemarkedet.  

- Vi kommer ikke til at være aggressive på opkøb indenfor online-dagligvarer, for vi tror fortsat, at markedet forbliver småt. Og vi tror på, at den del af markedet, vi skal tage, kan ske organisk via Bilka, siger Anders Hagh til Dagligvarehandlen.dk. 

Økonomisk ansvarlig model 

Det har været mere end hård sidevind på onlinemarkedet for dagligvarer de seneste to år. Coop lukkede sit onlinesupermarked ned i starten af 2023, da ledelsen indså, at forretningsmodellen ikke var rentabel.

Markedslederen Nemlig.com med en omsætning på 2,5 mia. kr. måtte samme år ligeledes lukke ned for sit nyåbnede varehus i Aarhus i erkendelse af, at vækstrejsen i Jylland gik for langsom.

Også Salling Group møblerede om i forretningsmodellen med nedlæggelsen af Føtex Hjemmelevering på Sjælland i starten af 2023.

I stedet blev servicen med hjemmelevering senere samme år lagt over i udvalgte Bilka-butikker, der i forvejen håndterer ToGo-servicen med afhentning ved varehusene.     

Forretningsmodellen dækker i dag 60 pct. af husstandene, og det træk har virket efter hensigten, fortæller Salling Groups topchef. 

- Jeg synes, vi har fundet en rigtig fin model med Bilka ToGo Hjemmelevering, som tilfredsstiller behovet hos de kunder, der søger det, men hvor vi som virksomhed også ser, at det er økonomisk ansvarligt, og vi kan se en vej til - om ikke overskud - så i hvert fald balancere.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064